פינוי בינוי הגדול בישראל ברחובות

רשות מקרקעי ישראל אישרה הקצאה של קרקע משלימה שתאפשר לקדם באופן מהיר יותר פרויקט של פינוי-בינוי, הגדול בישראל שיתבצע בעיר רחובות.

בפעם הראשונה אושרה הקצאה של קרקע משלימה לטובת התחלתו של פרויקט פינוי בינוי ענק ברחובות. הקרקע המשלימה תאפשר זירוז וקידום מהיר של התחלת הפרויקט, כך הוחלט  בישיבת ההנהלה ברשות מקרקעי ישראל והשתתפות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

 

בהחלטה נקבע כי יהיה ניתן לייעד קרקע משלימה על מנת ליצור כדאיות כלכלית ליזם בפרויקט  של פינוי-בינוי ענק, הגדול ביותר בישראל עד כה, בשכונת קריית משה ברחובות.

 

פרויקט זה הוא הראשון בו תיושם החלטה של מועצת מקרקעי ישראל,  מסוף שנת 2017, לגבי נושא קרקעות משלימות לטובת פרויקטים במסגרת פינוי-בינוי. 

 

בשכונת קריית משה ברחובות בו יתבצע הפרויקט, קיימים היום מבנים רעועים עם תשתיות מיושנות, המאוכלסים בשיעור גבוה של בני העדה האתיופית.

 

שכונה זו נכללת בהחלטת הממשלה אשר מבקשת לקדם ולשלב בצורה המיטבית את  יוצאי אתיופיה, והיא אחת מחמש השכונות שנקבע לגביהן כי יקודמו באופן מהיר בתהליכים של התחדשות עירונית.

 

הדמיה: הרשות להתחדשות עירונית

 

חטיבת הקרקע שנמצאת מדרום-מערב לשכונת קריית משה, הוקפאה לבנייה במשך שנים בשל מגבלת הרעש הנובעת מהקרבה לשדה התעופה הצבאי תל-נוף. על פי ההחלטה שנקבעה, הוסרה ההסתייגות לבנייה באזור זה וקרקע זו תשמש כקרקע משלימה לפרויקט.  בתנאי שתתמוך בהליכים של התחדשות עירונית.

תכנית הפרויקט משתרעת על שטח של כ-1,200 דונם, והיא כוללת בנייה לגובה של 20 קומות לאורכם של הצירים הראשיים, בשילוב של מסחר ושטחים ציבוריים בקומות הכניסה, ובנייה לגובה של 9 קומות באזורים העורפיים של הפרויקט.

 

הדמיה: הרשות להתחדשות עירונית

 

שכונת קריית משה כוללת היום כ - 1,326 יח"ד בבנייה רוויה, שכולן מיועדות להריסה במסגרת פינוי-בינוי. 

בתכנית המוצעת, יבנו כ - 9,500 יח"ד חדשות. מתוכן  350 יח"ד ישמשו לדיור מוגן, 300 יח"ד מיועדות לסטודנטים.  ומתוך סך כל היחידות שייבנו,  כ - 3,500  יח"ד מתוכננות לבנייה על קרקע המשלימה.

 

בימים אלו מקודמת התכנית בוותמ"ל ונמצאת לקראת הפקדה.

 

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן: "זו בשורה משמעותית עבור כולם ועבור תושבי שכונת קריית-משה בפרט. פרויקט זה יסייע בהגדלה של היצע הדיור בישראל. יש כאן מעבר מדיבורים למעשים. אני מבקש להודות לרמ"י על שיתוף הפעולה, ואני בטוח שנמשיך בהתקדמות החיובית בנושא של הקצאת קרקעות משלימות מעיר לעיר".

 

סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון: "ההקצאה של קרקע משלימה מהווה פתח לעוד הקצאות בעתיד, דבר אשר יאפשר ביצוע של התחדשות עירונית בהיקפים גדולים ברחבי המדינה. פרויקט זה בקריית משה היה מלווה בשיתוף ציבור מעמיק ובלווי חברתי של שיקום שכונות. לאחרונה אף הוקמה מנהלת שכונתית חברתית, אשר מיועדת לתת מענה וליווי שוטף לתושבים. בנוסף נערכים גם מפגשים פרטניים בכל אחד מהבניינים בשכונה, על מנת להנחות את התושבים בהתארגנות לקראת מימושו של הפרויקט".

 

מנהלת מרחב מרכז ברשות מקרקעי ישראל, חלי קונטנטה: "ההחלטה לאשר פרויקט זה, היא אבן דרך נוספת, במימוש המחויבות של רמ"י, לפעול למען הגדלה של היצע הדיור, באמצעות שימוש יעיל ונכון במשאב הקרקע המצומצם שנשאר בישראל, ותוך הגדלה של זכויות בניה, שיפור הבינוי ושדרוג תשתיות, בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות.